Jumaat, Januari 01, 2010

BERSATU TEGUH BERCERAI ROBOH

Salam Tahun baru buat semua sahabat seperjuangan..Tahun baru membawa azam baru dan nekad baru. Namun yang pastinya ikatan ukhuwah biarlah berterusan. Kadang kala ada kata-kata yang tidak terucap dan ada tafsiran yang tidak terungkap. Ada kalanya pula sekeping gambar mampu menterjemahkan apa yang tersirat dan tersurat.

Susah Senang Bersama
Teringat sebuah puisi klise di awal pembabitan saya di penyair. Membacanya semula membuatkan saya terfikir bahawa saya menulis seadanya sahaja mengikut apa yang saya lihat dan saya ingin perjelaskan. Dewasa ini ketika menatapnya semula saya senyum sendiri mengakui bertapa kerdilnya saya untuk selaut ilmu yang Allah kurniakan. Dalam hati saya tetap ingin menerapkan gagasan kasih sayang di dalam setiap medan perjuangan tanpa sempadan.


Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing



IKHLAS

Hati usah gementar bibir jangan bergetar

jantung usah berdebar, mata jangan tersasar
telinga usah curi dengar

bila teringin bersahabat dan berjabat
hati mesti bening jernih, tanpa menghimpun hasad

bibir manis memikat, menyimpul tulus yang berkat

jantung tenang menghambat, tidak meruntun kalut keladak

mata redup pandangan santun menggaris sopan

telinga berlagaklah tuli menolak angin yang tak pasti


cantik bayang makrifat berhias di cermin diri

terpancar nur di wajah, tudungnya akal dan budi


Ckbayu
03/04/2007


Hari ini saya sedikit gundah dengan kesihatan ibu yang tidak berapa memuaskan. Semoga Allah menitipkan sedikit kekuatan buatnya. Amin..

Tiada ulasan: