Ahad, Januari 03, 2010

GERBANG YANG TERCALAR

Melayu Mudah Lupa? Satu ungkapan yang menjengkelkan atau satu kebenaran yang selalu kita cuba nafikan disebabkan keegoan bersabit dengan lemahnya pendirian kita yang sentiasa memberi ruang untuk diperlekehkan. Sebenarnya melayu selalu lupa. Kita mudah leka walau ditiup sepoi angin. Baru setapak melangkah melepasi gerbang 2010 dengan sewenang-wenangnya akidah kita sebagai orang islam khususnya diperkotak-katikan.

Janganlah 'Sudah Terhantuk Baru Ternadah'. Kita bangsa yang berdaulat...tapi di mana letaknya kedaulatan yang selalu kita bangga-banggakan. Adakah sekadar kaya dengan falsafah dan peribahasa? sedangkan kita masih terlalu lemah dari segala segi.

"Ashhadu'allah ila haillallah, wa ashhadu 'anna muhammadar rasulullah" membawa erti: "aku naik saksi bahawa TIADA TUHAN yang disembah melainkan ALLAH dan nabi Muhammad itu pesuruh Allah". Syahadah ini hanya dilafazkan oleh penganut agama tauhid - Islam, kerana orang Islam tidak menyembah tuhan melainkan Allah swt. Persoalannya, adakah Allah swt yang kita sembah selaku umat Islam ini sama dengan tuhan yang disembah penganut agama Kristian - trinity? Iaitu tuhan dari "Father, Son and Holy Spirit"?


Tiada ulasan: