Isnin, September 07, 2009

Bantuan Amal HPA ke Cianjur - Gempa Bumi di selatan Pulau Jawa



jalan utama di pekan Cianjur

Salam satu Ramadhan pada anda semua.
Sahabat kita di Indonesia kini sekali lagi di timpa musibbah gempa bumi di Jawa Barat dan mengakibatkan jumlah kematian yang tinggi. Sehubungan dengan itu, atas dasar kemanusiaan serta islam yang tanpa sempadan, maka HPA dengan ini mengistiharkan sumbangan derma bencana dengan serta merta.
Saya memohon dan menyeru seluruh komuniti yang ada di Malaysia segera mengujudkan tabung dana tersebut. Sebarkanlah maklumat ini kepada seluruh warga HPA khusunya. Insyallah sama-samalah kita mengejar amalan mulia di bulan Ramadhan.
SUMBANGAN ANDA SEMUA AMAT-AMAT DINANTIKAN OLEH MEREKA YANG KINI KEHILANGAN HARTA DAN KELUARGA TERSAYANG.

petikan dari http://gmalwahida.blogspot.com



Bantuan kemanusiaan untuk tragedi gempa bumi di Cianjur, Indonesia mulai hari ini dibuka diseluruh cawangan HPA Malaysia . PJS Malaysia atau ahli -ahli yang berkemampuan yang ingin bersama saya kesana boleh menghubungi pejabat Pengarah (Suhairi - 013 4239717) secepat mungkin. Pengurus-pengurus Zon akan pastikan tabung-tabung dibuka di setiap cawangan dibawah kendalian mereka dan bantuan ini akan di serahkan segera kepada ahli-ahli HPA dan penduduk yang terlibat disana. InsyaAllah.

sumber dipetik dari jawiherbshop

JAKARTA 5 Sept. - Pasukan penyelamat di Indonesia hari ini meneruskan operasi mencari mangsa gempa bumi, sekalipun harapan untuk menemui berpuluh-puluh mangsa yang tertimbus berada dalam keadaan selamat, semakin tipis.

Gempa bumi berukuran 7.3 pada skala Richter yang menggegarkan pantai selatan pulau Jawa pada Rabu lalu mencetuskan tanah runtuh yang menimbus penduduk kampung Cikangkareng, 130 kilometer ke selatan Jakarta.

"Jumlah korban gempa bumi kini mencecah 65 orang. Usaha mencari berpuluh-puluh mangsa yang tertimbus masih diteruskan, sekalipun peluang untuk melihat mereka hidup semakin tipis," kata jurucakap agensi pengurusan bencana, Priyadi Kardono.

Menurut beliau, jentera berat kadang-kadang tidak memadai kerana pekerja penyelamat perlu mengangkat mayat dengan hati-hati.

Gempa bumi yang merosakkan lebih 31,000 rumah di seluruh pulau Jawa itu turut dirasai di pulau Bali dan Sumatera.

Priyadi berkata, kira-kira 27,000 penduduk sudah dipindahkan.

Ramai mangsa mengadu bekalan khemah, makanan dan ubat-ubatan lambat tiba selepas bencana itu. - AFP

Tiada ulasan: